Vind jouw tuincentrum

Kerst 2024Kerst 2024

Groeiend Bewustzijn: Nederlanders omarmen vergroening van tuinen

Lisa Garden op 22-04-2024

Uit recente jaarcijfers van Tuinbranche Nederland blijkt dat steeds meer Nederlanders het belang inzien van het vergroenen van hun tuin. Deze trend wordt ondersteund door een groeiende verkoop van planten en bloemen, waarbij de gezondheidsvoordelen van meer groen in de tuin als belangrijke motivatie worden genoemd. Tuinbranche Nederland heeft als missie om met haar leden bij te dragen aan een gezonde, groene leefomgeving voor mens en dier. Diverse tuincentra in Nederland dragen hieraan bij door een Groen Klimaatplein te hebben ingericht waar consumenten meer ideeen en inspiratie kunnen opdoen om hun tuin duurzamer te maken.

Functionele Groenrevolutie: Groen wordt hip en praktisch

Directeur Frank van der Heide van Tuinbranche Nederland benadrukt dat groen in huis en op kantoor steeds populairder wordt. Niet alleen als decoratief element, maar ook als functioneel onderdeel van het interieur. Bovendien speelt het klimaat een steeds grotere rol in de beslissingen om tuinen te vergroenen.

Florerende Markt: Stijgende verkoopcijfers

In het jaar 2023 hebben Nederlanders maar liefst 2,15 miljard euro besteed aan onder andere planten, decoratie, potten en bloembollen. Dit betekent een stijging van bijna 4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Vooral binnenplanten en bloemen hebben een opvallende groei doorgemaakt, met een stijging van maar liefst 11 procent in de verkoop bij tuincentra.

Coronakant: Impact van de pandemie op de tuinmarkt

Echter, niet alle segmenten in de tuinmarkt hebben een positieve ontwikkeling doorgemaakt. Zo is de omzet van producten die een grotere initiële investering vereisen, zoals tuinkachels, -kassen, vuurkorven en sierbestrating, met ongeveer 10 procent gedaald. Directeur Van der Heide wijt dit mogelijk aan de invloed van de coronapandemie. Tijdens de lockdownjaren gaven mensen meer geld uit aan hun tuin en deden ze grotere aankopen voor de langere termijn.

Veelbelovend Begin: Warme start voor tuincentra

Desondanks zijn de verkopen bij tuincentra dit jaar goed van start gegaan, vooral dankzij het warme weer in maart. De hogere temperaturen, met name tijdens de weekenden, hebben ervoor gezorgd dat mensen al vroeg in het jaar actief bezig waren in hun tuinen, wat heeft bijgedragen aan de stijgende verkoopcijfers, zo verklaart de brancheorganisatie.

TuinTuin