Eigenaar van een tuincentrum? Zo krijg je grip op je planning!
Veel ondernemers hebben het vaak druk. Wie weet hang jij hele dagen aan de lijn met je partners, terwijl je meer bloemen, planten en materialen inkoopt. Dan ga je nog even helpen bij de kassa’s en help je klanten in de winkel… en ineens zijn er uren voorbij. Je bent niet de eerste ondernemer die beseft dat zijn/haar to-do lijst epische proporties aanneemt. In dit artikel geven we je wat meer informatie over hoe je grip kunt krijgen op je planning en hoe je meer tijd kunt creëren voor wat écht belangrijk is: je tuincentrum!
Tip 1: Je hoeft heus niet alles alleen te doen
Veel ondernemers zijn echte alleskunners. En alhoewel dat vaak handig is, is het best ok om eens kritisch naar je weekplanning te kijken en te zien wat je wel/niet graag doet. Vind je het heerlijk om dealtjes te sluiten met leveranciers, maar vind je het vreselijk als je tussendoor gestoord wordt door je personeel? Dan kan het bijvoorbeeld handig zijn om een manager aan te nemen die dat soort dingen van je overneemt.
Ook qua papierwerk hoef je heus niet alles zelf te doen. Veel ondernemers verliezen veel kostbare tijd aan belastingen, het zoeken van personeel, HR-dingetjes … Daarom kan het handig zijn om een paar partners te kiezen waar je bepaalde werkzaamheden aan kunt overdragen. Huur bijvoorbeeld een parttime recruiter in die ervoor zorgt dat jij wél personeel vindt in deze overspannen arbeidsmarkt en werk samen met een incassobureau als je merkt dat bepaalde rekeningen niet worden betaald. Waarom zou je stressen en dagelijks jouw debiteur(en) bellen, als je dit ook kunt overlaten aan professionals? Zij weten precies hoe ze dit moeten aanpakken - ze kunnen bijvoorbeeld een deurwaarder inschakelen!
Tip 2: Automatiseer alles dat je kunt automatiseren
Waarom spendeer jij nog steeds uren aan je HR of aan het inplannen van werknemers terwijl er zo veel goede programma’s op de markt zijn? De kans is groot dat iemand een oplossing heeft uitgewerkt voor een probleem dat jij hebt. Neem even een weekendje om te kijken welke handige online oplossingen er op de markt zijn. Ze zullen je verbazen!
Zo is planningsoftware een must als je veel werknemers hebt, en kan een HR-tool met artificial intelligence veel werk van je overnemen in verband met het uitbetalen van werknemers en het maken van salarisstrookjes. Handig, toch?
Tip 3: Vergeet jezelf niet
Een goed draaiende zaak is fijn - belangrijk, zelfs. Maar jouw mentale gezondheid is ook belangrijk! Plan af en toe een momentje in om te gaan wandelen of om naar de gym te gaan. En vertel je familie dat je 3 keer per week zéker aanwezig zal zijn bij het avondeten. In het kort: plan jezelf in als een belangrijk iets in je agenda. Een goede work-life balance hebben zal op de lange termijn alleen maar voordelen bieden. Je kunt immers jouw tuincentrum niet goed leiden als je zelf overstresst en humeurig bent!
Succes! Heb jij nog tips waarmee jij grip krijgt op je planning? Laat het ons zeker weten!